Čo tvorí nosnú časť práce fotografa? Je to samotné fotenie alebo následná úprava a triedenie fotografií? V dnešnom článku sa krátko pozrieme na to, z čoho pozostáva samotná úprava fotografií, prečo je taká dôležitá a koľko práce a času pri nej fotograf strávi?.
V článku nebudeme rozoberať techniky úpravy fotografií. Väčšia časť práce fotografa pozostáva práve z postprodukcie. V prípade väčšieho množstva fotografií z veľkej svadby môže výberom a úpravou fotografií stráviť fotograf aj niekoľko dní či týždňov.
Výhodou formátu JPEG je len v tom, že fotky už netreba upravovať. Sú automaticky upravené a komprimované. To v konečnom dôsledku znamená aj nevýhodu. Automatická úprava je úprava, ktorá je nedokonalá.
RAW je aj podľa anglického názvu surový formát a musí sa v podstate vyvolať. Na rozdiel od analógovej fotografie sa vyvoláva digitálne cez nejaký program. Najrozšírenejší je pravdepodobne Adobe Lightroom. Ďalšie programy sú napríklad Zoner X, Affinity Photo, Polarr, Luminar, Capture One, GIMP a ďalšie. Vyvolanie teda v tomto význame znamená úpravu fotografií, kde riešime množstvo parametrov – napríklad saturáciu farieb, kontrast a ďalšie.
Počet fotografií závisí predovšetkým od štýlu fotenia. Fotograf, ktorý fotografie pózuje, fotografuje momentky menej. Nastaví si scénu a donesie si domov z celého svadobného fotenia pokojne 1000 až 1500 fotiek. Fotograf, ktorý fotí momentky, vytvorí pokojne aj 2500 fotografií a viac. Z dvoch fotoaparátov sa mi podarilo na jednej svadbe zachytiť za noc okolo 7000 fotiek. Pri niektorých foteniach zábery padajú samé a je problém vybrať najlepšiu fotku, pretože všetky fotky sú úžasné. Pri niektorých je zase problém niečo vybrať, pretože fotografie nie sú podľa mojich predstáv. Vo finále sa manželom odovzdáva okolo 500 fotografií. Každý to má ale inak. Nie je problém odovzdať aj 1000 fotografií. 40 rovnakých záberov však veľmi nedáva význam.
Nejde len o úpravu fotografií. Celú sériu treba nastajlovať tak, aby do seba fotky zapadali. Nemala by byť jedna fotka z rovnakého prostredia úplne iná ako druhá (napríklad čo sa týka farebnosti a ostatných parametrov). Nie je to také jednoduché, ako sa môže zdať. Aj na jednom mieste sa môže neustále svetlo a scéna meniť. Raz je Slnko za mrakom, potom svieti priamo do objektívu a podobne.
Každý fotograf by mal mať nejaký vizuálny jazyk. Takže nie len úprava fotografií by mala byť rovnaká alebo podobná v jednej svadobnej sérii, ale rovnaká na všetkých svadbách a sériách. Ako inak by ste si mohli vybrať podľa portfólia, keď by sa fotky z rôznych svadieb úplne od seba líšili? Fotky by sa mali do série zložiť tak, aby ich prezeranie nebolo nudné. Je potrebné uvažovať a skladať rôzne druhy záberov. Veľký celok, celok, polo celok, polo detail, detail, veľký detail. Taktiež treba uvažovať nad prostredím a stupňovaním emócie v danom prostredí.
Retušovanie sa robí až po selekcii a vyvolaní – teda farebnej úprave. Nie je podstatné vysvetľovať techniky retušovania, no jedná sa o proces veľmi náročný na čas. Retušovanie nie je spravidla štandardom cenovej ponuky svadobného fotenia. Časová náročnosť dokonalej retuše môže pokojne znamenať hodinu práce na jednej fotke a príplatok 20 až 30 eur za jednu fotografiu.
Retuš nie je len o technickej retuši, ktorá sa spravidla rieši na pokožke, kde sa riešia bežné nedokonalosti vyzáže. Je to aj o retuši šiat, vlasov, prostredia či pokročilé farebné tónovanie.
Profesionálne retušovanie má svojich profesionálov.
Dobre nafotiť je úplný základ, často to však nestačí. Nejde len o fotografické oko alebo schopnosti fotografa, ale ide aj o svetelné a priestorové podmienky, ktoré často fotograf nedokáže vyriešiť. Množstvo vecí sa dá vyriešiť v postprodukcii, teda pri úprave, ale tiež nie je možné vyriešiť všetko. Úprava fotografií tvorí veľkú časť ceny služieb a je takmer neviditeľná pre bežného klienta. Samozrejme, čas strávený pri úprave fotografií je tiež o skúsenostiach a rýchlosti fotografa.