Každý začínajúci fotograf sa skôr či neskôr stretne s termínom kompozícia fotografie. Čo to vlastne je a ako ju správne „poskladať“ tak, aby fotografia vyzerala dobre? V nasledujúcich riadkoch sa vám pokúsim čo najjednoduchšie odpovedať na tieto otázky
Kompozíciu by sme mohli definovať ako prítomnosť a usporiadanie jednotlivých prvkov v rámci priestoru fotografie alebo iného umeleckého diela. Cieľom kompozície je akási harmónia všetkých prvkov, ale napríklad aj upriamenie pozornosti na nejaký jeden konkrétny objekt, ktorý fotíte a jeho umiestnenie v správnej vzdialenosti (napríklad na svadobnom fotení nebude manželský pár v ľavom hornom rohu fotografie 30 metrov od fotografa, ale priamo v centre fotky a fotený z relatívne malej vzdialenosti). Kompozíciu fotografie nevedomky rieši v podstate každý, kto robí nejakú fotku so svojim smartfónom a snaží sa, aby fotografovaný predmet, objekt alebo človek vyzeral dobre.
Pri niektorých druhoch fotografie môže aj fotograf upraviť úplne celú kompozíciu podľa seba. Pri fotení produktov sa často fotografuje pred bielym plátnom, kde môžete reorganizovať úplne všetky prvky (či už ide o nejaký pokrm na tanieri, výrobok, alebo dokonca živého modela/modelku s nejakým produktom, napríklad oblečením) až do doby, kým nie ste s výsledkom spokojní. O tom, ako meniť kompozíciu aj v iných prípadoch (napríklad pri fotení prírody, si povieme nižšie).
Na internete nájdete množstvo návodov na to, ako usporiadať kompozíciu prvkov na fotografii. Využíva sa pri tom zlatý rez alebo pravidlo tretín (fotografiu si rozdelíte na 3x3 segmenty, 9 štvorcov a centrálny objekt sa snažíte umiestniť do stredu). Vo finále však vždy zvíťazí váš pocit z výslednej fotografie, a aj kúsok s na prvý pohľad netradičnou kompozíciou môže vyzerať zaujímavo a výsledný efekt bol docielený schválne.
Existujú aj prípady naozaj zlej kompozície fotografie, kde napríklad fotografovanej osobe chýba kúsok hlavy, medzi fotografa a fotografovaných sa dostane nejaký nežiaduci prvok (napríklad okoloidúci) a podobne. Takéto fotografie sa už väčšinou zachrániť nedajú, preto je potrebné počas fotenia vždy kontrolovať, čo ste práve zachytili a prípadne snímok opakovať hneď, aby ste sa na miesto nemuseli vracať znova.
Kým maliar alebo sochár vytvára celé dielo sám od úplného začiatku, fotograf musí (väčšinou) pri fotení pracovať s tým, čo má k dispozícii a meniť môže len určité detaily. Ťažko by zmenil napríklad pozíciu fotografovaného pohoria alebo budovy, dokáže však meniť dve iné dôležité veci – tou prvou sú ďalšie predmety okolo toho primárneho, ktoré majú dotvoriť celkový efekt (chcete zachytiť v lese nádherný strom so zaujímavým kameňom, no kameň je príliš ďaleko od neho? Skúste ho dvihnúť a presunúť). V druhom prípade môže meniť svoju východiskovú pozíciu a teda uhol, pod akým fotografuje predmet alebo scenériu a výrazne tak ovplyvniť celú kompozíciu.