Tak, ako si nedovolím hodnotiť prácu iných fotografov, nedovolím si hodnotiť ani prácu kameramanov. Pôjde len o moje subjektívne pocity a hlavne otázky, ktoré od novomanželov dostávam ako svadobný fotograf. Častou otázkou je aj to, či robím aj kameramana. Odpoveď je nie, nerobím. Aj keď sa môže zdať že je to blízko, je to pre mňa úplne iná práca.
Fotografia a kamera je vizuálne umenie. A je veľmi subjektívne. Každému sa páči niečo iné, a preto ťažko hovoriť o videu či fotke v zmysle, že je zlé video alebo dobré video, zlá fotka alebo dobrá fotka. Je to skôr o tom, či sa mi páči alebo nepáči.
V podstate je to spoločná téma pre svadobného fotografa aj kameramana. Nakoľko je fotografia a kamera veľmi subjektívna, dajte v prvom rade na svoj pocit. Netvrdím, že referencia alebo odporučenie je zlé. Len vo vizuálnom vnímaní a estetickom cítení je obrovský rozdiel. To isté platí o človeku ako takom. Je nevyhnutné, aby ste sa v jeho blízkosti cítili dobre a aby ste si rozumeli aj ľudsky. Za mňa je takmer nepredstaviteľné, že by som počas svojho svadobného dňa trávil celý čas aj s tým najlepším profesionálom s najlepšími referenciami a najlepším videom, a necítil by som sa v jeho prítomnosti dobre. Osobne by som si ani nenechal od nikoho poradiť. Ak by mi niekto niekoho odporučil, nenechal by som sa ovplyvniť a pristupoval by som k nemu ako ku každému inému.
Hovorí sa, že pri videu je kvalita zvuku ešte podstatnejšia ako kvalita obrazu. Odporúčam si preto overiť, ako kameraman pracuje so zvukom. Či nahráva priamo do kamery, alebo fotoaparátu, čo je najmenej kvalitné, alebo či používa nejaký smerový mikrofón. Alebo či využíva nejaké externé nahrávacie zaradenie s klopovým mikrofónom, ktorý vám dá. Alebo dokonca bezdrôtové mikrofóny, ktoré nahrávajú priamo do kamery či fotoaparátu. Základnou otázkou je aj to, či je potrebné, aby vaše “áno” bolo kvalitne zaznamenané vo videu alebo nie. Teoreticky nahrávanie zvuku nie je potrebné, ale môže byť pre vás dôležité. Spravidla sa nejaké kvalitnejšie nahrávanie zvuku nerieši. Nie je čas to komplikovať, dávať vám klopový mikrofón pri obrade a podobne. Väčšinou kameramani nahrávajú cez smerový mikrofón priamo do fotoaparátu a kamery. V rámci zábavy a svadobného priestoru dajú nahrávacie zariadenie k DJ do pultu.
Kameramani sú niekedy ukrivdení v tom, že v reťazci dodávateľov sú poslední. Po pravde je to fakt, to sa nedá uprieť. Niektorí to však nevedia zobrať ako fakt a môžu vám poradiť, aby ste vynechali fotografa, pretože kameraman dokáže urobiť fotografie z videa. Často sa ma novomanželia pýtajú či som aj kameraman. Odpoveď je nie. Pre mňa sú to dve rozdielne práce, aj keď majú veľa spoločného. Aj napriek tomu, že môj fotoaparát dokáže natočiť kvalitné 4K video, je nepredstaviteľné, aj keby som vedel točiť, že budem na svadbe fotiť a ešte aj točiť. Úplne rovnaký nezmysel je z videa vytvoriť fotky.
Ďalšou radou je využiť dvoch kameramanov. Môže sa to zdať nezmysel. Ale ak to rozpočet dovolí, tu potvrdím, že je to dobrý nápad. Striedanie záberov, druhy záberov, každý sa môže sústrediť na niečo iné a podobne. Výsledok z dvoch kamier naozaj stojí za to a je na zváženie. Bohužiaľ, na 99 % to rozpočet nikdy neumožní. Osobne by som to asi tiež nevyužil, ale z pohľadu výsledku a kvality je to dobrá rada. Len ťažko povedať, ktorý bežný človek ten rozdiel medzi jednou kamerou a dvoma postrehne.
Kameramani sa tak nejak nevedia dohodnúť, čo je správny výstup. Spravidla starší kameramani sú toho názoru, že treba odovzdať svadobný klip a dlhšie svadobné video, ktoré dokumentuje viac priebeh celého dňa. Mladší už dnes odovzdávajú len klipy. Obaja trávia na svadbe rovnaký čas. Niektorým novomanželom sa môže zdať, že suma za 15 minútový klip je vysoká a chcú aj svadobné video. Zdá sa mi, že nájdete menej kameramanov, ktorí odovzdávajú oboje. Trend asi ide zo zahraničia, kde je odovzdanie len klipu viac bežné. Rozhodnutie je samozrejme na vás. Ja by som si asi položil otázku, koľkokrát budem pozerať celé svadobné video. Z posledných stretnutí s novomanželmi ale viem, že môže byť problém zohnať kameramana, ktorý odovzdá aj klip, aj video.
Skúsenosti sú dvojsečná zbraň. A vo vizuálnom umení obzvlášť. Kameraman, ale aj fotograf, sa musí naučiť nejaké pravidlá skladby obrazu a filmu. Nebudem rozoberať kompozičné pravidlá, filmovú os a podobne. Za seba poviem, že kto tieto pravidlá neovláda, nemal by robiť kameramana alebo fotografa.
Kameraman potrebuje svetlo rovnako ako fotograf. Overte si, či má nejaké záložné svetlá a možnosti natáčania v tme. Keď bude natáčať, logicky sa bude snažiť svadobný priestor čo najviac rozsvietiť. To nemusí vyhovovať DJ-ovi ani svadobným hosťom či vám.
Skúste sa pozrieť na video cez farby. V rámci celého videa by mal mať profesionál + – podobné farby. Jednak mám na mysli farbu pleti a pokožky, ale aj vyjadrenie ostatných farieb, ako je napríklad zelená a ďalšie. Video je poskladané z rôznych záberov. Zábery by teda nemali byť farebne iné. Tiež by mali byť rôzne svadobné videá podobné. Farby sa dajú do určitej miery korigovať v rámci spracovania videa tak, aby celok pôsobil konzistentne.
Skúste sa pozrieť na farebné podanie videí, chvenie záberov, rozmazanie záberov a ďalšie parametre. Dnes sa ešte stále natáča v kvalite FULL HD, pretože stále málo ľudí má 4K monitor alebo televízor. Osobne by som však myslel na budúcnosť. Video bude na celý život a skôr či neskôr ho budete pozerať na kvalitnejšom monitore či TV. Veď už aj dnes existuje napríklad rozlíšenie TV 8K.
Pozrite sa na video ako na príbeh. Každý príbeh má začiatok a koniec. V rámci príbehu sa striedajú zábery, emócie, detaily a celky. To sa však netýka len celého videa, ale aj rôznych lokalít v rámci svadobného videa či klipu.